کاشت مو ، در زیر مقوله ی نهی از تغییر خلق الله وارد نمی شود چرا که آن بازگرداندن به خلق الله است و از باب علاج ماذون به است چون کاشتن در محل اصلی خود است .
سوال
آیا کاشت مو ، برای کسی که ریزش مو دارد به وسیله ی عمل جراحی درست است به این صورت که موی خود شخص را برداشته و در جایی دیگر از سر می کارند ؟
جواب
کاشت مو برای درمان ریزش مو ، جائز است ، فرقی ندارد که سبب ریزش ، بیماری ، وراثت و یا غیره باشد ، از دلائلی که دال بر جواز کاشت مو برای علاج است حدیث عرفجه بن اسعد است که : در جاهلیت در جنگی بینی اش صدمه دید ، پس با نقره بینی اش را پیوند داد اما دچار عفونت شد ، پس پیامبر صلی الله علیه و سلم به او دستور داد که با طلا بینی اش را ترمیم کند ( روایت ابوداود ) و حدیثی که رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرمایند : خداوند لعنت کرده است ..زنانی را که به خاطر زیبایی محض میان دندان های خود فاصله می اندازند و آفریش خداوند را تغییر می دهند ..( متفق علیه ) امام نووی در مورد آن می گوید : بیان شده است (( المتفلجات للحسن )) یعنی تنها به خاطر زیبایی آن کار را انجام می دهند وم این بدان اشاره دارد که اگر علت ، تنها زیبایی باشد حرام می شود اما اگر به خاطر درمان ، یا وجود عیب در دندان و .. این کار را انجام دهد اشکالی ندارد . ( شرح مسلم )
در مصوبات مجمع فقه اسلامی آمده است :
1 - شرعا انجام جراحی زیبایی ضروری که هدف از آنها یکی از موارد ذیل باشد ، درست است :
الف - بخاطر بازگرداندن صورت اصلی اعضای جسم به حالتی که در ابتدا بدان حالت آفریده شده است ، خداوند متعال می فرمایند : (براستی انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم . تین 4)
ب- بازگرداندن کارکرد اصلی اعضای جسم
ج- اصلاح عیوب مادرزادی ، مثلا بخاطر کج بودن بیش از اندازه ی بینی ، یا بخاطر وجود انگشت زاید ، با وجود دندان اضافی ، با چسبیده بودن انگشتان به هم در صورتی که آن عیب باعث ضررهای مادی یا معنوی موثری گردد .
د- اصلاح عیوبی که بر اثر آتش سوزی ، حوادث ، بیماری و .. ایجاد شده است مانند :کاشت یا اصلاح پوست سوخته شده ، گذاشتن پستان برای کسی که قسمت یا تمام پستانش را از دست داده است ، یا کاشت مو به هنگام ریزش آن خصوصا برای زنان .
لذا کاشت مو ، در زیر مقوله ی نهی از تغییر خلق الله وارد نمی شود چرا که آن بازگرداندن به خلق الله است و از باب علاج ماذون به است چون کاشتن در محل اصلی خود است .
و الله تعالی اعلم .
منبع : دار الافتاء تابع لادارة الدعوة و الارشاد الدینی بقطر ، شماره فتوا : 226981 و 3568