• مقالات

    پاسخ به سوالات : موضوع : قربانی کردن به هنگام سکونت در منزل جدید

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۲

    قائل شدن به وجوب قربانی هنگام سکونت در منزل جدید ، پایه و اساسی ندارد .

    سوال

    عقیده ی برخی از مردم بر این است که هر کس به منزل جدیدی اسباب کشی می کند ، لازم است که گوسفندی یا هر حیوان دیگری را قربانی کند و اگر چنین نکند ، جنیان در منزل او سکونت می گزینند و او را اذیت و آزار می دهند ، آیا این درست است ؟

    جواب 

    حقیقت این است که تصور برخی از مردم درباره ی این عالم نامرئی به نام جن متفاوت است و بعضی در اثبات و بعضی در نفی آن به غلو و افراط می پردازند . اسلام دین میانه ای است که این حقیقت یعنی وجود جن و عالَم جن را ، تایید و اثبات می نماید و اخبار متواتر راجع به حضور جنیان و احضار آنان پیوسته نسل اندر نسل بارگو شده است و پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که جن وجود دارد و شکی در آن نیست . 

    اما اعتقاد به اینکه آنان سلطه و حاکمیت و تاثیری دراین جهان داشته باشند تا جایی که بتوانند در منزل جدید سکونت گزینند و اگر صاحب خانه گوسفندی قربانی نکند ، منزل وی را اشغال کنند و زندگی را برای ساکنین آن ناگوار سازند ، چنین عقیده ای نه مورد تایید وحی است و نه دین اسلام بدان دستور داده است . این از جمله امور غیبی است و جز از طریق پیامبر صلی الله علیه و سلم نمی توان به کنه وحقیقت آن پی برد ، و یا در باره ی آن حکمی صادر کرد . بنابراین وقتی از طریق پیامبر صلی الله علیه و سلم راجع به معرفت و موقعیت و وضعیت جنیان چیزی به ما نرسیده است ، و مبنایی برای آشنایی با چنین جهانی در اختیار نداریم ، نباید به این مسائل معتقد شویم یا برای آنها اعتبار شرعی قائل گردیم . 

    بر این اساس ، قائل شدن به وجوب قربانی هنگام سکونت در منزل جدید ، پایه و اساسی ندارد . مساله ی قربانی در اسلام معروف و مشهور است و ارتباط با مناسبات معینی دارد ، ازجمله در مناسک حج و روز عید قربان و عقیقه هنگام تولد نوزارد . 

    منبع : عقائد اهل سنت ، دکتر مجد مکی با ترجمه فیض محمد ، انتشارات خواجه عبدالله انصاری 1394، ج 1، ص 238 - 239 .